Publikationen seit 2010

Editionen

  • Fritz, A., Gürsoy, E. & Herzog, M. (in press). Diversity Dimensions in Mathematics and Language Learning. Berlin/New York: de Gruyter und Open Access.
  • Fritz, A., Haase, V. & Räsänen, P. (2019). The International Handbook of Math Learning Difficulties: from the lab to the classroom. Brazil: Springer.
  • Fritz, A., Schmidt, S. & Ricken, G.  (2017). Handbuch Rechenschwäche. 3. völlig überarbeitete Auflage. Weinheim: Beltz. (Handbook  Dyscalculia. 3. revised edition.)

Buchbeiträge

  • Hartmann, J. & Fritz, A. (in press). Language and mathematics – How children learn arithmetic through specifying their lexical concepts of natural numbers. In: Fritz, A., Gürsoy, E. & Herzog, M. (Eds). Language acquisition and development of arithmetic skills in pre- and primary school. De Gruyter.
  • Balt, M., Ehlert, A. & Fritz, A. (2019). Assessment of numeracy development in heterogeneous classrooms (XX-XX). In M. Knigge, D. Kollosche, O. Skovsmose, R. M. José de Souza & M. G. Penteado (Eds.) Inclusive mathematics education: Research results from Brazil and Germany. Springer Verlag.
  • Gürsoy, E., Herzog, M. & Fritz, A. (2020). Arithmetische Konzepte am Schulanfang im Deutschen – und im Türkischen? Eine empirische Studie zu gesamtsprachlichen Mathematikleistungen von deutsch- und türkischsprachigen Grundschulkindern. In: Sammelband zum Workshop für Deutsch als Zweitsprache, Migration und Mehr­sprachigkeit 2017. Berlin: Klett Filibach.
  • Herzog, M. & Fritz, A. (2020). Konzeptuelles Stellenwertverständnis als Prädiktor für Rechenfertigkeiten. In H.-S. Siller, W. Weigel & J. F. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (pp.421–424). Münster: WTM-Verlag.
  • Räsänen, P., Fritz, A.  & Haase, V. (2019). Challenges and Future Perspectives. In: Fritz, A., Haase, V. & Räsänen, P. (Eds). The International Handbook of Mathematical Learning Difficulties: from the Laboratory to the Classroom. Brazil: Springer
  • Herzog, M., Ehlert, A. & Fritz, A. (2019). Development of resilient place value concepts. In A. Fritz, V. Haase & P. Räsänen (Eds.), The International Handbook of Mathematical Learning Difficulties (pp. 561-580). New York: Springer.
  • Herzog, M. & Fritz, A. (2019). Validation of a Developmental Model of Place Value Concepts. In M. Graven, H. Venkat, A. Essien, & P. Vale (Eds). (2019). Proceedings of the 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 2), (pp.352-359). Pretoria, South Africa: PME
  • Orbach, L., Herzog, M., & Fritz, A. (2019). Math Anxiety during the transition from primary to secondary school. In M. Knigge, D. Kollosche, O. Skovsmose, R. M. J. d. Souza, & M. G. Penteado (Eds.), Inclusive mathematics education: Research results from Brazil and Germany. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-11518-
  • Herzog, M., Fritz, A. & Ehlert, A. (2017). Entwicklung eines tragfähigen Stellenwertverständnisses. In A. Fritz, S. Schmidt & G. Ricken (Ed.). Handbuch Rechenschwäche. 3. völlig überarbeitete Auflage. Weinheim: Beltz.
  • Müller, A., Ehlert, A. & Fritz, A. (2017). Inklusion im Mathematikunterricht – eine evidenz- und datenbasierte Förderung.  In A. Fritz, S. Schmidt & G. Ricken (Ed.). Handbuch Rechenschwäche. 3. völlig überarbeitete Auflage. Weinheim: Beltz.
  • Fritz, A. & Ehlert, A. (2016). Learning Difficulties. In Labby Ramrathan (Ed.). Education Studies for Initial Teacher Development. Claremont: Juta.
  • Fritz, A., Ehlert, A. & Müller, A. (2016). Diagnostik und Förderung mathematischer Kompetenzen in inklusiven Schulsettings. In  F.Hellmich & E. Blumberg (Hrsg.) Inklusiver Unterricht in der Grundschule. Stuttgart: Kohlhammer.
  • Ehlert, A. & Fritz, A. (2016). MARKO-T. Ein mathematisches Förderprogramm evaluiert an Kindern mit dem Förderschwerpunkt Lernen. In  M. Hasselhorn & W. Schneider (Hrsg.) Förderprogramme für Vor- und Grundschule (p. 29 – 48),  Göttingen: Hogrefe
  • Ehlert, A. & Fritz, A. (2016). „Mina und der Maulwurf“. Ein mathematisches Gruppentraining eingesetzt mit Kindern mit Sprachverständnisschwierigkeiten. . In  M. Hasselhorn & W. Schneider (Hrsg.) Förderprogramme für Vor- und Grundschule (p. 69 – 86), Göttingen: Hogrefe
  • Fritz, A., Klüsener, G. & Ehlert, A. (2014). Diagnose und Förderung mathematischer Kompetenzen in der Grundschule. In D. Jahreis (Hrsg.). Basiswissen Inklusion. (Diagnosis and improvement of mathematical skills in elementary school.In: Basic knowledge Inclusion). Berlin: Raabe.
  • Fritz, A. & Ehlert, A. (2014). Mathematik in der Sekundarstufe I. Basiskompetenzen erfassen-Problembereiche aufzeigen. In: BVL (Hrsg.). Legasthenie und Dyskalkulie – Übergänge gestalten von der frühen Kindheit bis ins Erwachsenenalter“. Bochum: Dr. Winkler.
  • Ricken, G. & Fritz, A. (2013).Ein kompetenzdiagnostischer Zugang zur Erfassung von Rechenleistungen. In S. Pixner & K. Moeller (Hrsg.). Lernstörungen (p. 15 – 26). München: Hachinger-Verlagsgesellschaft.
  • Langhorst, P., Hildenbrand, C., Ehlert, A., Ricken, G. & Fritz, A. (2013). Mathematische Bildung im Kindergarten – Evaluation des Förderprogramms “Mina und der Maulwurf” und Betrach-tung von Fortbildungsvarianten. (113-135) In M. Hasselhorn, A. Heinze, W. Schneider & U. Trautwein (Hrsg.): Jahrbuch der pädagogisch-psychologischen Diagnostik. Tests und Trends. Band 11. Göttingen: Hogrefe Verlag.
  • Ricken, G., Fritz, A. & Balzer, L. (2011). MARKO-D: Mathematik und Rechnen – Test zur Erfas-sung von Kompetenzen im Vorschulalter . In Hasselhorn, M. & Schneider, W. (Hrsg.), Tests & Trends 9. Jahrbuch der pädagogisch-psychologischen Diagnostik. Frühprognoseschulischer Kompetenzen (pp. 127 – 147). Göttingen. Hogrefe.
  • Ricken, G. & Fritz, A. (2010). Rechenschwächen. In D.H. Rost (Hrsg.), Handbuch pädagogische Psychologie. (4. überarb. u. erweit. Aufl., S.678 – 687) Weinheim: Beltz. (Math impairments. Handbook of educational psychology)

Peer-reviewed Artikel

  • Herzog, M. & Fritz, A. (in press). Konzeptuelles Stellenwertverständnis als Prädiktor für Rechenfertigkeiten. Beiträge zum Mathematikunterricht.
  • Henning, E., Ehlert, A., Balzer, L., Herholdt, R. & Fritz, A. (in press). Development of an Instrument to Assess Early Number Concept Development in Four South African Languages. South African Journal of Education.
  • Haase, V.G., Fritz, A. & Räsänen, P. (2020). Editorial: Research on numerical cognition in Latin American countries (Investigación sobre cognición numérica en países latinoamericanos). Special issue on numerical cognition/learning research and educational practices in South-American Countries. Estudios de Psicologia, 41 (2), 217 – 244.  doi.org/10.1080/02109395.2020.1748843
  • Orbach, L., Herzog, M., & Fritz, A. (2020). Relation of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) to Basic Number Skills and Arithmetic Fact Retrieval in Children. Research in Developmental Disabilities.Volume 103. doi.org/10.1016/j.ridd.2020.103697
  • Orbach, L., Herzog, M., & Fritz, A. (2020). State- and Trait-Math Anxiety and Their Relation to Math Performance in Children: The Role of Core Executive Functions. Cognition. 200
  • Orbach, L., Herzog, M., & Fritz, A. (2019). Relation of State- and Trait-Math Anxiety to Intelligence, Math Achievement and Learning Motivation. Journal of Numerical Cognition. 5(3), 371-399. http://10.5964/jnc.v5i3.204
  • Orbach, L., Herzog, M. & Fritz, A. (2019). State- und Trait-Mathematikängste – hemmende Prädiktoren mathematischer Leistungsfähigkeit? Empirische Sonderpädagogik 1, 3 – 30. 
  • Hartman, J., Ehlert, A. & Fritz, A. (2019). Welche Rolle spielen sprachliche Parameter für die Entwicklung integrierter verbal-numerischer Konzepte im vierten Lebensjahr?. Frühe Bildung, 8, 44-52. DOI 10.1026/2191-9186/a000410
  • Jansen van Vuuren, E., Herzog, M. & Fritz, A. (2018). Meerkat Maths – A comprehensive maths learning program for Grade-R. South African Journal of Childhood Education, 8(2), a565.
  • Fritz, A., Ehlert, A. & Leutner, D. (2018). Arithmetische Konzepte aus kognitiv-entwicklungspsychologischer Sicht. Journal für Mathematik-Didaktik, 39(1), 7-41.
  • Müller, A. & Fritz, A. (2017). Implementation des Trainingsprogramms Kalkulie in der Grundschule. Lernen & Lernstörungen, 6 (1), 7 – 17.
  • Philipp, K., Streit, C. & Ehlert, A. (2017). Die Bedeutung fachbezogener diagnostischer Kompetenzen für die Lehrerausbildung und –weiterbildung. Beiträge zum Mathematikunterricht. Münster: WTM-Verlag. 1153-1154.
  • Balt, M., Ehlert, A. & Fritz, A. (2017). Lernverlaufsdiagnostik im mathematischen Anfangsunterricht. Beiträge zum Mathematikunterricht. Münster: WTM-Verlag, 1155-1158.
  • Balt, M., Ehlert, A. & Fritz. A. (2017). Theoriegeleitete Testkonstruktion dargestellt am Beispiel einer Lernverlaufsdiagnostik für den mathematischen Anfangsunterricht. Empirische Sonderpädagogik, 2, 165-183
  • Herzog, M., Ehlert, A. & Fritz, A. (2017). Kombinatorikaufgaben in der dritten Grundschulklasse. Journal für Mathematikdidaktik, 38(2), 263–289.
  • Herzog, M., Ehlert, A. & Fritz, A. (2017). A Competency Model of Place Value Understanding in South African Primary School Pupils. African Journal of Research in Mathematics, Science and Technology Education, 21 (1), 37-48.
  • Herzog, M., Ehlert, A. & Fritz, A. (2016). Hier kann man’s sehen, aber was macht man da? Direktes und indirektes Vergleichen von Längen. Fördermagazin Grundschule, 3, 25-28.
  • Wagner, L., Ehlert, A. & , Fritz, A. (2016). Förderung arithmetischer Basiskompetenzen in höheren Grundschulklassen. Beiträge zum Mathematikunterricht 2, 1023-1026. Münster: WTM.
  • Fritz, A., Ehlert, A. & Klüsener, G. (2014). Learning support pedagogy for children who struggle to develop the concepts underlying the operations of addition and subtraction of numbers: the ‘Calculia’ programme. South African Journal of Childhood Education, 4 (3), 136-158.
  • Fritz, A., Balzer, L., Herholdt, R., Ragpot, L. & Ehlert A. (2014). A mathematics competence test for Grade 1 children migrates from Germany to South Africa. South African Journal of Childhood Education 12, 4(2), 114-133.
  • Balt, M., Ehlert, A., & Fritz-Stratmann, A. (2014). Dyskalkulie in der Primar- und Sekundarstufe. Medienbrief des LVR-Zentrums für Medien und Bildung. Schwerpunkt Mathematik, 2, (16–17).
  • Ehlert, A., Wolf, A., Koss, J. & Fritz, A. (2014). Schülerkompetenzen zum Dividieren beim Übergang zwischen Primar- und Sekundarstufe. Empirische Pädagogik, 28 (4).
  • Arndt, D., Sahr, K., Opfermann, M., Leutner, D. & Fritz, A. (2013). Core knowledge and working memory as prerequisites of early school arithmetic. South African Journal of Childhood Edu-cation 3(1), 1 – 21. Special Issue entitled with: Traversing concepts, cultures and measures of ability: Studies on the mathematical competence of children.
  • Ehlert, A., Fritz, A., Arndt, D. & Leutner, D. (2013). Arithmetische Basiskompetenzen von Schülerinnen und Schülern in den Klassen 5 bis 7 der Sekundarstufe. Journal für Mathematik-Didaktik 34(2), 237-263, DOI 10.1007/s13138-013-0055-0
  • Ehlert, A. & Fritz, A. (2013). Evaluation of a math training for children with learning difficulties. South African Journal of Childhood Education 3 (1), 117-141. Special Issue entitled with: Traversing concepts, cultures and measures of ability: Studies on the mathematical competence of children.
  • Langhorst, P., Ehlert, A. & Fritz, A. (2013). Realising pre-school mathematical education a development-oriented math programme with special consideration of phonological language processing aspects. South African Journal of Childhood Education 3 (1), 68-99. Special Issue entitled with: Traversing concepts, cultures and measures of ability: Studies on the mathematical competence of children.
  • Fritz, A., Ehlert, A., & Balzer, L. (2013). Development of mathematical concepts as the basis for an elaborated mathematical understanding. South African Journal of Childhood Education 3 (1), 38-67. Special Issue entitled with: Traversing concepts, cultures and measures of ability: Studies on the mathematical competence of children.
  • Langhorst, P. Ehlert, A. & Fritz, A. (2012). Non-numerical and Numerical Understanding of the Part-Whole Concept of Children Aged 4 to 8 in Word Problems. Journal für Mathematik-Didaktik, 33 (2), 233-262, (DOI 10.1007/s13138-012-0039-5), Issue entitled with “Early Childhood Mathematics Teaching and Learning”
  • Ehlert, A., Schroeders, U. & Fritz, A. (2012). Kritik am Diskrepanzkriterium in der Diagnostik von Legasthenie und Dyskalkulie. Lernen und Lernstörungen. 1, 169–184. DOI 10.1024/2235-0977/a000018
  • Langhorst, P., Ehlert, A. & Fritz, A. (2011). Das Teil-Teil-Ganze-Konzept. Voraussetzungen, Bedeutung und Nachhaltigkeit. MNU Primar 3 (1), 10-17.
  • Ricken, G., Fritz, A. & Balzer, L. (2011). Mathematik und Rechnen – Test zur Erfassung von Konzepten im Vorschulalter (MARKO-D) – ein Beispiel für einen niveauorientierten Ansatz. Empirische Sonderpädagogik, 3, 256-271. (Mathematic and arithmetic . Assessment of math concepts in pre-school aged children – an example for a level-oriented test. Journal for special education, 3, 256 – 271).

Non-peer-reviewed Artikel

  • Fritz, A. & Ricken, G. (2010). Rechenstörungen aus der Perspektive der Konzeptentwicklung. LOGOS interdisziplinär. (Math difficulties analyzed under the perspective of concept-development).